Blog Akademii

Jak rozmawia膰 z dzieckiem o szkole? 15 sposob贸w na dobr膮 rozmow臋

Odbieraj膮c dziecko ze szko艂y, rodzice s膮 ciekawi, jak sp臋dzi艂o kilka ostatnich godzin. Chcemy wiedzie膰, czy nie wydarzy艂o si臋 nic przykrego, czy materia艂, z kt贸rego ucze艅 si臋 przygotowywa艂 pojawi艂 si臋 na sprawdzianie, czy dziecko zjad艂o obiad i czy ma du偶o zadane na nast臋pny dzie艅. To problemy najcz臋艣ciej zaprz膮taj膮ce g艂ow臋 zabieganych opiekun贸w.

Tymczasem na pytania 鈥濲ak by艂o w szkole?鈥, 鈥濪osta艂e艣 jak膮艣 ocen臋?鈥, 鈥濨y艂 dzi艣 jaki艣 sprawdzian?鈥 dziecko wzrusza ramionami albo kwituje kr贸tkim potwierdzeniem, nie wyra偶aj膮c ochoty na rozszerzanie tematu. To dla rodzic贸w trudna sytuacja, bo ciekawo艣膰 nie zosta艂a zaspokojona, a kolejne tego rodzaju pytania spotykaj膮 si臋 z coraz wi臋kszym oporem dziecka. Szczeg贸lnie, gdy pojawiaj膮 si臋 codziennie.

Czy to oznacza, 偶e mamy nie pyta膰, nie podejmowa膰 pr贸b rozmowy o szkole?

Oczywi艣cie, 偶e nie! Nasze 偶yczliwe zainteresowanie to dla dziecka znak, 偶e jest dla nas wa偶ne. Buduje wzajemne zaufanie i poczucie bezpiecze艅stwa. Daje r贸wnie偶 nam 鈥 rodzicom wa偶ne informacje na temat problem贸w takich jak zastraszanie, wyzwania dzieci臋cej przyja藕ni, wa偶ne wydarzenia itp.

Czy jest wi臋c jaki艣 spos贸b na rozmow臋 o szkole bez natr臋tnego wypytywania, po kt贸rym dziecko raczej zamyka si臋 w sobie, ni偶 ch臋tnie opowiada o swoim dniu? Wa偶ne, by nad tak膮 rozmow膮 nie ci膮偶y艂o napi臋cie i nerwowo艣膰. Pytania powinny by膰 konkretne, proste i lekkie, zadawane z u艣miechem. Celem takiej rozmowy ma by膰 przyjemno艣膰, a nie stres.

Jak zatem rozmawia膰 z dzieckiem o szkole w spos贸b inspiruj膮cy je do rozwijania tematu? 

  • 呕yczliwe zainteresowanie zamiast kontroli

Rozpoczynaj膮c rozmow臋 z roli kontrolera, nie osi膮gniemy zbyt wiele. Je艣li dziecko nie ma ochoty m贸wi膰 o tym, co dzieje si臋 w szkole, mo偶e trzeba poczeka膰 na odpowiedni膮 okazj臋. Niekt贸re dzieci lubi膮 opowiada膰 鈥瀗a 艣wie偶o鈥 (np. w samochodzie podczas powrotu do domu), ale ju偶 w domu nie czuj膮 potrzeby rozmowy o szkole. Inne mo偶e sk艂oni膰 do takiej rozmowy jaki艣 film nawi膮zuj膮cy do szkolnych prze偶y膰. Jeszcze inne b臋d膮 gotowe opowiedzie膰 co nieco podczas wsp贸lnego posi艂ku albo gry planszowej. Nie ka偶dego dnia musimy wi臋c nachalnie wypytywa膰 o wszystkie szczeg贸艂y. My tak偶e nie zawsze mamy ochot臋 m贸wi膰 o tym, co dzieje si臋 w naszej pracy鈥

  • Szansa na wyszukanie pozytyw贸w

Formu艂owanie pyta艅 w spos贸b, kt贸ry pozwoli dziecku wskaza膰 pozytywne aspekty szko艂y sprawi, 偶e i ono samo u艣wiadomi sobie, 偶e szko艂a wcale nie jest taka z艂a, jak czasem mog艂oby si臋 wydawa膰. Warto uczy膰 dzieci wyszukiwania dobrych stron r贸偶nych 偶yciowych sytuacji, poniewa偶 to pomo偶e im w doros艂ym 偶yciu lepiej radzi膰 sobie psychicznie z wyzwaniami i problemami.

  • Skupienie na emocjach a nie osi膮gni臋ciach

Rozmawiaj膮c z dzieckiem o jego szkolnej przygodzie, nale偶y sobie u艣wiadomi膰, czy rzeczywi艣cie oceny s膮 dla nas tak istotne, 偶e musimy za ka偶dym razem si臋 o nie dopytywa膰 (szczeg贸lnie w czasach, gdy mo偶emy to sprawdzi膰 w dzienniku elektronicznym) i czy sprawdziany to najistotniejsza cz臋艣膰 偶ycia naszych dzieci w szkole. Dopytuj膮c o oceny dajemy dzieciom do zrozumienia, 偶e to w艂a艣nie najwa偶niejsza cz臋艣膰 ich szkolnego 偶ycia. Mniej istotna ni偶 ich emocje, obawy, prze偶ycia oraz to, czego si臋 faktycznie nauczyli. Dawanie dzieciom do zrozumienia, 偶e chodz膮 do szko艂y dla ocen, to dzia艂ania demotywuj膮ce i odbieraj膮ce ca艂膮 rado艣膰 edukacji. W warsztatach dla rodzic贸w Jak zach臋ci膰 dzieci do nauki pokazujemy jak pom贸c dziecku zrozumie膰, 偶e nauka jest zdobywaniem nowych umiej臋tno艣ci, a nie realizowaniem oczekiwa艅 rodzic贸w i nauczycieli lub d膮偶eniem do perfekcjonizmu. Taka 艣wiadomo艣膰 sprawi, 偶e dziecko b臋dzie z wi臋kszym zaanga偶owaniem i ciekawo艣ci膮 poznawa膰 otaczaj膮cy 艣wiat, a wi臋c i ch臋tniej chodzi膰 do szko艂y. Poza tym im wi臋cej emocji i uczu膰 dzieci potrafi膮 wyrazi膰 s艂owami, tym b臋d膮 bardziej 艣wiadome swoich zachowa艅 i wybor贸w.

  • Rozmowa o szkole to nie egzamin

Nikt nie lubi by膰 鈥瀘dpytywany鈥! Wa偶na jest atmosfera takiej rozmowy, przeplatanie jej swoimi szkolnymi do艣wiadczeniami (ale nie tylko pozytywnymi, poka偶my dziecku, 偶e i my pope艂niali艣my b艂臋dy i ponosili艣my pora偶ki), uszanowanie tego, 偶e dziecko nie chce/nie jest gotowe o czym艣 nam opowiada膰. Bo je艣li dla nas najwa偶niejsze jest czy dziecko zjad艂o obiad, a dla niego to kompletnie nieistotna informacja, nie b臋dzie widzia艂o sensu rozmowy o tym. Codzienne naciskanie tylko je zniech臋ci.

Przygotowali艣my 15 pyta艅, kt贸re mog膮 pom贸c w pozytywnej rozmowie o szkolnych prze偶yciach.

Oczywi艣cie to nie znaczy, 偶e wszystkie trzeba dziecku zadawa膰 i 偶e dziecko na wszystkie ch臋tnie odpowie. Ka偶dy rodzic najlepiej zna swoj膮 pociech臋, a to pozwoli mu dostosowa膰 formu艂臋 pyta艅 do poziomu i gotowo艣ci do rozmowy ma艂ego cz艂owieka. Przedstawione pytanie s膮 wi臋c raczej kierunkiem, w kt贸rym powinna zmierza膰 pozytywna rozmowa o szkole, a nie gotowym na ni膮 przepisem.

Jak rozmawia膰 z dzieckiem o szkole 鈥 15 pyta艅:

  1. Co dzi艣 sprawi艂o, 偶e si臋 u艣miechn膮艂e艣?

2. Opowiesz mi o najprzyjemniejszej rzeczy, jaka si臋 dzi艣 wydarzy艂a?

3. Czy kt贸ry艣 z koleg贸w zrobi艂 dzi艣 co艣 zabawnego/g艂upiego, co was roz艣mieszy艂o?

4. Czy mo偶esz mi pokaza膰 albo opowiedzie膰, o najciekawszej rzeczy, kt贸rej si臋 dzi艣 nauczy艂e艣?

5. Jaka by艂a najtrudniejsza rzecz, kt贸r膮 musia艂e艣 dzi艣 zrobi膰?

6. Czy wydaje ci si臋, 偶e dany przedmiot jest w tym roku zbyt trudny?

7. Czy czujesz si臋 przygotowany do jutrzejszego testu? S膮 jakie艣 zagadnienia, nad kt贸rymi mogliby艣my popracowa膰 razem?

8. Jaka by艂a dzi艣 dla ciebie najtrudniejsza zasada szkolna do przestrzegania?

9. Czy kto艣 dzi艣 p艂aka艂? Czy kto艣 by艂 dla kogo艣 nieuprzejmy?

10. Z kim siedzia艂e艣 przy obiedzie? Co Ci najbardziej smakowa艂o?

11. W co grali艣cie dzi艣 na wychowaniu fizycznym? Lubisz te zabawy?

12. W co dzieci lubi膮 bawi膰 si臋 na przerwach? Lubisz te same zabawy czy wolisz co艣 innego?

13. Jakie zaj臋cia najbardziej ci si臋 dzi艣 podoba艂y, a kt贸re najmniej?

14. Kiedy po ciebie przysz艂am, zobaczy艂am kilkoro dzieci, kt贸re brzydko si臋 wyra偶a艂y i z kogo艣 si臋 艣mia艂y. Czy widujesz takie sytuacje?

15. Gdy ja chodzi艂am do szko艂y, w mojej klasie by艂 ch艂opiec, kt贸ry by艂 zastraszany przez innych uczni贸w, a ja nie wiedzia艂am co z tym zrobi膰 i czu艂am si臋 bezradna. Czy te偶 ci si臋 co艣 takiego kiedy艣 przydarzy艂o?

Pytania pomagaj膮ce w rozmowie z dzieckiem o szkole. Plik do druku do pobrania TUTAJ.

Mimo, 偶e nie wszystkie dzieci wyra偶aj膮 gotowo艣膰 opowiadania o szkolnych wydarzeniach, warto pod膮偶a膰 za ich wskaz贸wkami b臋d膮c gotowym i otwartym na rozmow臋. To najlepszy spos贸b na odkrywanie, jak dziecko sobie radzi, dostosowuje i prze偶ywa. Praca nad s艂uchaniem dziecka na etapie szkolnym sprawi, 偶e b臋dzie si臋 ono czu艂o komfortowo i b臋dzie potrafi艂o rozmawia膰 z tob膮 o wa偶nych sprawach tak偶e gdy doro艣nie. Otwarcie si臋 przed rodzicami jest wa偶ne dla budowania poczucia w艂asnej warto艣ci dziecka, a 艣wiadomo艣膰, 偶e w rodzicach zawsze znajdzie si臋 oparcie, mo偶e zapobiec wielu l臋kom i frustracjom – szkolnym i nie tylko.

Jak uczy膰 matematyki w domu

Matematyka 鈥 kr贸lowa nauk. Umiej臋tno艣膰 liczenia, mno偶enia, zamiany liczb na procenty czy u艂amki przydaje si臋…

jak poprawi膰 koncentracj臋 dziecka

Wsp贸艂czesny 艣wiat nie sprzyja koncentracji. Ze wszystkich stron jeste艣my bombardowani ruchomymi obrazami, gdziekolwiek si臋 udamy,…

Po co dzieciom kontakt z natur膮, poznaj 15 powod贸w

Sp臋dzanie czasu na 艂onie przyrody – 艣piew ptak贸w, szum drzew, leniwie przesuwaj膮ce si臋 po niebie…

Co to jest mindfulness dla dzieci?

Czy wiecie, 偶e praktyka uwa偶no艣ci mo偶e sta膰 si臋 sposobem na 偶ycie? Mindfulness sprzyja temu, 偶e…

Po co czyta膰 dzieciom ba艣nie

O tym, 偶e czytanie dzieciom przynosi mn贸stwo korzy艣ci, nie trzeba ju偶 nikogo przekonywa膰. R贸wnie wa偶ne…