Blog Akademii

Jak uczy膰 dziecko matematyki podczas zabawy i czynno艣ci domowych?

Matematyka 鈥 kr贸lowa nauk. Umiej臋tno艣膰 liczenia, mno偶enia, zamiany liczb na procenty czy u艂amki przydaje si臋 przez ca艂e 偶ycie. Niestety nie rodzimy si臋 z matematyk膮 w g艂owie. Wszystkiego trzeba si臋 nauczy膰, a potem wy膰wiczy膰. S膮 dzieci, kt贸re od razu chwytaj膮 matematyczne regu艂y, ale s膮 i takie, kt贸rym przychodzi to z wi臋kszym trudem. I jednym i drugim warto nieco pom贸c w 鈥 nie艂atwym 鈥 wchodzeniu do magicznego 艣wiata liczb.

Jak powszechnie wiadomo 鈥 dzieci nie s膮 fanami tradycyjnego modelu nauki opartego na sp臋dzaniu wielu godzin nad podr臋cznikiem. Czy s膮 wi臋c jakie艣 przyjemniejsze sposoby na nauk臋 matematyki? Oczywi艣cie! Mo偶na to robi膰 w formie zabawy, 艂膮cz膮c na przyk艂ad dwa wa偶ne zagadnienia 鈥 nauk臋 matematyki i wykszta艂canie nawyk贸w pomagania w domu. Dodatkow膮 warto艣ci膮 jest tutaj integracja rodziny przy wsp贸lnych domowych obowi膮zkach i zabawie.

Jak mo偶na uczy膰 dzieci matematyki w domu lub na spacerze?

  • Nauka liczenia

Je艣li dopiero uczycie si臋 uczy膰, to mo偶liwo艣ci macie nieograniczone! Popro艣 dziecko o policzenie aut na parkingu, klock贸w w czerwonym kolorze, albo 偶o艂臋dzi i kasztan贸w, kt贸re przynie艣li艣cie ze spaceru.

  • Ma艂y pomocnik i waga kuchenna

Waga kuchenna to nie tania pomoc domowa, kt贸ra mo偶e si臋 przyda膰 w nauce matematyki. We藕cie kanapki albo m膮k臋 dodawan膮 do nale艣nik贸w. Przeliczajcie jej wag臋 na gramy, dekagramy, kilogramy. Co trzeba pomno偶y膰, a co podzieli膰? I przez jak膮 liczb臋? Mo偶na te偶 wprowadza膰 matematyk臋 dla zaawansowanych: je艣li paczka mas艂a wa偶y 200 g 鈥 jaki to b臋dzie procent 1 kg? W kuchni warto mie膰 pod r臋k膮 kartk臋 i d艂ugopis, a nawet kalkulator, bo bezpo艣rednim celem takiej praktycznej nauki nie jest wyliczanie w pami臋ci skomplikowanych operacji, a zadzia艂anie na wyobra藕ni臋 i wykszta艂cenie nawyk贸w pewnych schemat贸w oblicze艅.

  • Sa艂atki to nauka dzielenia

Dzielenie i u艂amki mog膮 sprawia膰 dzieciom nieco problem贸w. Nie dlatego, 偶e s膮 to jakie艣 wyj膮tkowo trudne zagadnienia, ale dlatego, 偶e dzieciom trudno jest sobie wyobrazi膰 na ile kawa艂k贸w dzielona jest ca艂o艣膰 i ile z tej ca艂o艣ci stanowi jaki艣 u艂amek. Warto si臋gn膮膰 tutaj po produkty spo偶ywcze i na przyk艂ad podczas robienia sa艂atki kroi膰 warzywa na kawa艂ki, potem sk艂ada膰 je w ca艂o艣膰 lub zabiera膰 jak膮艣 cz臋艣膰 i okre艣la膰, jaki to u艂amek ca艂ej marchewki. 艢wietnym materia艂em do takich zabaw b臋dzie te偶 na przyk艂ad pokrojona pizza. Jak rozdzieli膰 j膮 mi臋dzy domownik贸w? Je艣li ka偶dy dostanie po kawa艂ku, to jaki u艂amek pizzy zostanie? Sprawdzi si臋 r贸wnie偶 czekolada, czosnek albo jab艂ko.

  • Garnki i butelki

Je艣li nalejecie 1,5 litra wody do 3-litrowego garnka, to ile wody b臋dzie mo偶na jeszcze tam nala膰? Je艣li do jednej porcji ciastek mamy doda膰 120 ml jogurtu, to ile dodamy, chc膮c upiec 1,5 porcji ciasteczek? A jaka to b臋dzie cz臋艣膰 litra? I ile potrzebowaliby艣my jogurtu do 4 porcji ciastek? Zrealizowanie jednego przepisu to mn贸stwo pomys艂贸w na nauk臋 „przy okazji”.

  • Miarki w d艂o艅

Dzieci zazwyczaj traktuj膮 bieganie z miark膮 jak doskona艂膮 zabaw臋. Warto to wykorzysta膰 do nauki jednostek miar i sposob贸w ich przeliczania. Na pocz膮tek mo偶e przyda膰 si臋 karta pracy z przedmiotami do mierzenia (do pobrania TUTAJ)

  • Kt贸ra godzina?

W jednej z angielskich szk贸艂 trzeba by艂o wymieni膰 wszystkie zegary na elektroniczne, bo dzieci nie potrafi艂y odczytywa膰 godzin z zegar贸w ze wskaz贸wkami. Nauka zegara jest oczywi艣cie w programie nauczania pocz膮tkowego, ale je艣li zako艅czy si臋 na tym etapie, szybko zostanie zapomniana. Je艣li nie macie w domu tradycyjnego zegarka, kupcie go i postawcie w takim miejscu, by m贸c dziecko cz臋sto pyta膰 o godzin臋.

  • Kasia posz艂a do sklepu…

Rozpoznawanie nomina艂贸w pieni臋dzy, liczenie, wydawanie reszty, przeliczanie groszy na z艂ot贸wki itp. to takie umiej臋tno艣ci, kt贸re zawsze b臋d膮 si臋 przydawa膰. Trudno dobrze je wy膰wiczy膰, patrz膮c tylko na monety narysowane w podr臋czniku. Tu potrzebna jest praktyka! Otwieramy wi臋c sklep z zabawkami albo kolorowymi kamykami. Ustalamy cennik, kupujemy, liczymy, wydajemy. Je艣li nie chcecie pracowa膰 na prawdziwych pieni膮dza, za symboliczn膮 kwot臋 kupicie specjalne pieni膮dze do zabawy. Wracaj膮c ze sklepu, wsp贸lnie sprawdzajcie paragony i zastanawiajcie si臋, ile dostaliby艣cie reszty, gdyby艣cie p艂acili 3 banknotami 50-z艂otowymi. Liczcie pieni膮dze ze skarbonki, dzielcie je wed艂ug nomina艂贸w, badajcie ile monet 5-z艂otowych 鈥瀦mie艣ci si臋鈥 w 30 z艂. Rozgrywajcie scenki sytuacyjne, kt贸re pomog膮 dziecku w rozwi膮zywaniu zada艅 tekstowych zwi膮zanych z pieni臋dzmi.

  • Zabawa klockami mo偶e by膰 matematyk膮!

Zwyk艂e drewniane czy plastikowe klocki mog膮 s艂u偶y膰 do nauki liczenia, segregowania, dodawania i odejmowania, do tworzenia wsp贸lnych i osobnych zbior贸w, uk艂adania figur geometrycznych, a nawet do nauki u艂amk贸w (kart臋 pracy pobierzesz TUTAJ)

Nauka matematyki w domu u艂amki
Nauk臋 u艂amk贸w u艂atwi zabawa klockami – kart臋 pobierz TUTAJ
  • Plansz贸wki i gry karciane

Nie zapominajcie o grach! To nieocenieni sprzymierze艅cy nauki matematyki. Ucz膮 liczenia, analitycznego i logicznego my艣lenia, a to przecie偶 podstawa w swobodnym poruszaniu si臋 po 艣wiecie liczb i wzor贸w. I mowa tutaj nie tylko o typowo 鈥瀕iczbowych鈥 grach jak Monopoly czy popularna karciana gra w tysi膮ca. Nawet zwyk艂y Chi艅czyk wp艂ywa na rozw贸j umiej臋tno艣ci matematycznych. Niewa偶ne czy szachy czy karciany Piotru艣 鈥 i w jednym, i w drugim przypadku dziecko uczy si臋 przez do艣wiadczenie, a poniewa偶 dzieci gra膰 bardzo lubi膮, towarzysz膮ce temu pozytywne emocje zwi臋kszaj膮 mo偶liwo艣ci i i wp艂ywaj膮 na trwa艂o艣膰 zdobywanej wiedzy.

  • Matematyka w plenerze

Spacery daj膮 nieograniczone mo偶liwo艣ci nauki matematyki przez zabaw臋. Poza najbardziej oczywistymi jak liczenie drzew, chmur czy napotkanych po drodze 艣limak贸w albo rozpoznawania kszta艂t贸w, mo偶na spr贸bowa膰 zabaw rozwijaj膮cych umiej臋tno艣ci matematyczne – cho膰by ustalenie, ile razy dziecko podskoczy w ci膮gu minuty i policzenie, co ile sekund nast膮pi艂 skok. Mo偶na bawi膰 si臋 w odtwarzanie wzor贸w. Pierwsza osoba uk艂ada wz贸r z kamyk贸w, druga powtarza go, dok艂adaj膮c dwa swoje kamyki, trzecia powtarza ten sam i zn贸w dodaje kamyki.

Na dworze mo偶na 膰wiczy膰 kartografi臋 i zagadnienia skali. Spr贸bujcie narysowa膰 map臋 podw贸rka z zaznaczonym krzy偶ykami miejscem ukrytych skarb贸w (np. kolorowych kamyk贸w). Mo偶e spr贸bujecie u艂o偶y膰 wskaz贸wki dla poszukiwaczy specjalnym szyfrem np. 偶eby r贸偶ne liczby odpowiada艂y r贸偶nym literom? Taki wst臋p do kodowania przyda si臋 dziecku w dalszych etapach edukacji.

Nie tylko umiej臋tno艣ci matematyczne warto 膰wiczy膰 podczas zabawy! Jak pomaga膰 dziecku w nauce poszczeg贸lnych przedmiot贸w podpowie kurs dla rodzic贸w Jak zach臋ci膰 dziecko do naukiTUTAJ dowiesz si臋 wi臋cej o kursie.

jak poprawi膰 koncentracj臋 dziecka

Wsp贸艂czesny 艣wiat nie sprzyja koncentracji. Ze wszystkich stron jeste艣my bombardowani ruchomymi obrazami, gdziekolwiek si臋 udamy,…

Po co dzieciom kontakt z natur膮, poznaj 15 powod贸w

Sp臋dzanie czasu na 艂onie przyrody – 艣piew ptak贸w, szum drzew, leniwie przesuwaj膮ce si臋 po niebie…

Co to jest mindfulness dla dzieci?

Czy wiecie, 偶e praktyka uwa偶no艣ci mo偶e sta膰 si臋 sposobem na 偶ycie? Mindfulness sprzyja temu, 偶e…

Po co czyta膰 dzieciom ba艣nie

O tym, 偶e czytanie dzieciom przynosi mn贸stwo korzy艣ci, nie trzeba ju偶 nikogo przekonywa膰. R贸wnie wa偶ne…

dziecko i wdzi臋czno艣膰

Czy uczycie swoje dzieci wdzi臋czno艣ci? Nie takiego zwyk艂ego, uprzejmego 鈥瀌zi臋kuj臋鈥, ale prawdziwej wdzi臋czno艣ci, kt贸rej odczuwanie…